Gitárok

Godin LGxt 







Elképesztően sokszínű hangszer, SH-2 és SH11 hangszedőkön kívül piezzo hanszedő és hexa (midi) kimenet is van rajta. Szerintem nagyon kevés olyan gitárhangzás van amit ezen ne lehetne kikeverni. 

Mahagóni nyak ében fogólap ezüstjuhar test mintás jávor top a Transparent kivitelezéseken Seymour Duncan Custom Humbucker pickupok ötállású pickupváltó hangerö/hangszín/szinti hangerö program léptetö háromállású kapcsoló Magnetic Output tizenhárom portos Synth kimenet Acoustic transducer kimenet RMC transducer nyergek Custom Pre-Amp EQ-val: akusztikus hangerö/magas/közép/mély szabályzók


 

Godin Multiac


Írta: ifj. Straub Dezso
Tesztünk alanya a Godin Multiac Nylon SA, amely a legjobb faanyagból készült esztétikus formájú, egyedi hangszer.


A felületek szép kidolgozásúak, nem találni rajtuk hibát. Mahagóni nyak és test, ébenfa fogólap és tömör fenyő fedlap jellemzi. A sötét ébenfa fogólap és a világos fenyő fedlap kontrasztja, valamint a fogólap szélén elhelyezett pozíció jelölők eleganciát kölcsönöznek a hangszernek. A test alsó ívében található enyhén lecsapott rész a csatlakozóknak ad helyet, valamint első ránézésre is következtetni enged a speciális lehetőségekre, azaz a 13 pólusú dugó direkt csatlakoztatására, amely szabvány elsősorban a gitárszintetizátorokon használatos.

A Multiac széria célkitűzéseiben olyan elemek találhatók, amelyek gyakorlati megvalósítása eddig nem sok gyártónak sikerülhetett. A széria modelljei között megtalálható például az ACS-SA és az ACS-SA Slim nylonhúros lapgitárok, az elektromos gitár menzúrás Multiac Steel és Steel SA, a Grand Concert és Grand Concert SA, amelyeket a klasszikus gitárhoz szokott zenész igényei szerint alakították. Tovbbi modellek a Multic Jazz, amelyben piezo és hexa pickupokon kívül magnetikus hangszedőt is szereltek, valamint a Multiac Nylon hármas, a fretless változat, a hexapickuppal és piezóval ellátott változat, valamint a duet, amelybe a piezón kívül kondenzátormikrofont is építettek. 






A Multiac Nylon SA esetében olyan gitárt akartak készíteni, amely bár nylonhúros, mégis az elektromos gitárhoz szokott zenészek számára is jól játszható. Ennek köszönhető a 16?-os fogólap rádiusz, a 25 és 1/2?-es nyakhosszúság, és az 1 és 7/8?-os nyakszélesség a nyeregnél. Az adatok egy rendkívül jól játszható nyakat takarnak, amely nem szorít bennünket stílusi határok közé, és amelyet pár óra alatt az is megszokhat, aki világ életében elektromos gitáron játszott. A test nyak alatti kivágása lehetővé teszi a 22 bund teljes bejátszását különösebb tornamutatványok nélkül.

A Multiac Nylon SA elsődleges feladata, hogy megoldást nyújtson a nylon húros gitár koncert körülmények között történő használatára, azaz gerjedésmentes akusztikus gitárhangot produkáljon, de képességei valójában jóval túlmutatnak ezen. Hiszen, mint az a típusmegjelölésből is kiderül (SA-Synth Action), szintetizátort is megszólaltathatunk vele. Az elektromos gitárénál némileg vastagabb mahagóni testben akusztikus kamrákat helyeztek el, ily módon a hangszer meglepő akusztikus tulajdonságokkal bír. 






Természetesen senki ne gondoljon erősítés nélküli használatra, ez a hangszer nem arra való, de a test akusztikus viselkedése kiváló alapot képezhet a piezós hang igazán természetessé, kellemessé tételéhez. A hangszerben RMC Polydrive elektronika dolgozik. Az RMC név Richard McLish hangszedőit takarja, aki hosszú évek óta dolgozik együtt Godinnal a hangszedők fejlesztésén. A Polydrive elektronoka alapjaiban már korábban létezett, ezt igazították a Multiac Nylon SA adottságaihoz.

A gitárt először erősítés nélkül próbáltam ki, amely rögtön nagy meglepetés volt, valójában itt derült fény az akusztikus kamrák voltára a testben. Meglepően akusztikus gitárként viselkedik, van testhang. A megrezgetett levegő szabad mozgásához a test nyak feletti részén kis nyílásokat helyeztek el az elektronika körül, ahol megkockáztatom még mikrofonozásnak is lehet értelme a piezós hang kiegészítéseként, persze csak stúdióban. A testben a húrláb alatt húzódó nagyobbik rezgő kamra hatásaként létrejön a húr és a test kívánt kölcsönhatása.


Itt az idő, hogy egyenesbe állítsam az EQ-t, és bedugjam a hangszert. Végre megszólal a natúr, nylon húros gitárhang a hangfalakról. A hangszert megvizsgálom dinamikai szempontból is, az eredmény elképesztő, olyan dinamika különbségeket lehet produkálni, amit még egy akusztikus mestergitárral és stúdió mikrofonnal is nehéz lenne rögzíteni. Nagyon oda lehet csapni neki, ekkor izgalmas színeket produkál, ugyanakkor lehet egész finoman is játszani rajta.

Az RMC Polydrive rendszer alapja a húrok alatt külön-külön elhelyezett és hangolt piezo, a jel innen a 3 sávos EQ-ra kerül, ahol nagy gondossággal kiválasztott frekvenciákon emelhetünk és vághatunk. Az elektronika további része az ugyanitt elhelyezett MIDI programváltó és a hexapickup-ra vonatkozó hangerő. A gitár nagyon jól működik együtt a gitárszintivel, gyorsan reagál, a piezós hanggal keverve rendkívül izgalmas színeket produkál, amilyeneket eddig még nem hallottam.

Nyugodt szívvel ajánlom bárkinek a Godin Multiac Nylon SA-t, aki vonzódik a nylon húros hangzáshoz, a gitárszintetizátor nyújtotta lehetőségekhez.

Forrás: ZENÉSZ 2004. november





Nem hiszem, hogy valaha megválok tőlük. Igazán jó testvérek…








Ré gitár (handmade) 







 Babos Gyulának készítette Bíró Ádám a Vintage 52-ben (www.vintage52.hu). Babos 8-10 évig használta, majd hozzám került. Izgalmas hangszer, és egy fába szorult jazz történelemi ereklye. A Gitárodu-ban vásároltam, csereberéltem a Nádival, ha nem számolja bele az árba a 12 húros Morris-t, akkor talán nem lenne most az enyém. (http://www.gitarodu.hu) Köszönöm! 







Ezen a videón Babos Gyula játszik a gitáron:
http://www.youtube.com/watch?v=v06YtJwfoRQ&feature=PlayList&p=B7ED5D9D17408B2C&index=2

 
Steinberger Spirit GU-7R Custom 





Utazások közben elfér a bőröndben. Remek a nyaka és meglepően dinamikusan szól. Kedvelem az egyediségét, bár ha sokáig nem játszom rajta, egy kicsit szokatlan a fejnélkülisége. A húrcsere nem jelent problémát, már ha lehet kapni hozzá készletett. A sok nehéz gitár után felüdülés a vállamnak.
Igazán sok mindenért szerethető hangszer.





Taylor T5 S 




Az ékszer...

Először is, soha nem gondoltam volna, hogy ennyire drága gitár birtokosa leszek.
-Majd ha több pénzem lesz mint eszem- mondtam,
-itt csak a márkanevet kell megfizetni-, stb.

Egy véleményem szerint kölcsönösen előnyös csere-bere szituációban került a hangszer először a kezembe. Tudatosan azzal a szándékkal mentem el a találkozóra, hogy valószínűleg nemet fogok mondani az ajánlatra, bár nagyon kíváncsi voltam.
Mondván, amit ki lehet próbálni azt ki kell próbálni!

Az első benyomás maga a gitár tokja volt, egy ékszerdoboz, a hangszer pedig maga az ékszer. Nagyon sokszínű, sokhangú gitár. 




Dinamikusan indulnak a hangok már akusztikusan használva is. Az akusztikus gitárhangzástól a rockos szólóig minden benne van. A jazz is tökéletesen szól rajta..

Effektezve, torzítva is jól kezelhető, nem gerjedékeny. Kiválóan használható minden stílusban a metál kivételével, de oda is csak a kinézete miatt alkalmatlan. Kényelmes, finom munka. Ha gitáros vagy érted miről beszélek, nézni is jó, játszani rajta ajándék.

Számomra egy hátrányos tulajdonsága van, hogy félteni kell, mert túl nagy érték kocsiba ki-be rakni, hideg-meleg, stb.

Nem gondolom azt, hogy ez egy nélkülözhetetlen hangszer, inkább amolyan ünnepi viselet. A nyakadba akasztod és kihúzod magad?



Fender Richie Kotzen signature strat




Olyan a hangja, mint ahogy kinézz. Meggyőző! Richie Kotzen mester markáns gitárhang elvárásának az alapját adják ezek a hangszedők. A nyaka vastagabb az átlagosnál, először furcsa, de tíz perc alatt meglehet szokni.  A legjobb tremoló, amit valaha használtam, keményen is lehet vele bánni, miközben remekül tartja a hangot.  Az előző gazdája aláíratta Richie-vel a gitárt, a fej hátulján díszeleg a kézjegy. Mielőtt kézbe veszem, meg szoktam mosni a kezem… 













ULAF (handmade) 




 



Rainsong WS 3000 



A carbon gitár
Gondolom, vegyes érzelmekkel nyitottad meg ezt az oldalt. Kíváncsi vagy és borzongsz is egyben. Ami ne fából van az nem lehet jó gitár... 





A Rainsong számomra megcáfolta ezt az előítéletet.


Ez egy 12 húros elektroakusztikus gitár amelynek az anyaga CARBON. Fishman piezzo elektronika és egy mikrofon van benne. Masszív keménytok. 





Elképesztően egyenletes és egészséges hang. Kierősítve tovább növekszik a döbbenet. A mikrofon és a piezzo arányának állításával, nagyon széles a finomításai lehetőség a hangzásban. Fázisfordítót és eqalizert is tartalmaz az elektronika. Nem találkoztam még ilyen kényelmes nyakú 12 húros gitárral. A gyártó örökélet garanciát vállal a hangszerre. Normális használatban elnyűhetetlen. 





Ha egyszere mégis elkopnának a budok, nehézkes a cseréjük. Minden tapogatás meglátszik a testen. Nehéz jól fényképezni :o), mer csillog. Nem szeretem a szürke-fekete gitárokat, és ez anyagából adodóan szűrke. 





A 2009-es akusztikus gitárfesztiválon játszott egy hathúros Rainsong gitáron Michael Young (USA) nevű gitáros. Néztem mi ez a hangszernek látszó tárgy... Utálkoztam egy kicsit, mert hittem, hogy ha egy gitárt meggyújtanak annak ÉGNIE kell!!! Szóval nem tetszett az anyaga, de a hangja igen, bár a koncerten egy kicsit túl volt effektezve. Amikor a kezembe vettem és kipróbáltam, minden megváltozott. Elöző 12 húros gitárjaim: Morris és Ovation. Ezek után számomra ez a csúcs. 






Rám jellemző, hogy érdeklődöm a gitár és a gitározás határainak feszegetése, kibővítése iránt. Ezért megkértem jazz és rock zenész gitárosokat is, hogy mondjanak véleményt. Mindenki lehidalt.

Amint a kezed ügyébe kerül egy ilyen gitár feltétlenül próbáld ki!

Itthon nincs forgalmazója...


Rainsong PGA1000





Parker P6




Szokatlan formájú, izgalmas hangú, nagyon kényelmes hangszer. A két hangszedőhöz két kimenet is tartozik, de keverve egy kimeneten is lehet használni. Nagyon kényelmes a nyaka, talán már túl kényelmes is. Olyan mint egy elektromos gitár. Számomra egy kortárs iparművészeti remek, és egy inspiráló, komfortos hangszer is egyben. 




Parker PA 24





TF Morris 




A vintage gitár 
 
Régi köztünk a szerelem. A hetvenes években készítették. Gyönyörű beérett hangja van. Nem találtam még hozzá hasonló hangzású gitárt, pedig sokat próbáltam. Kár, hogy kevesen ismerik ezt a márkát. 





A tudomásom szerint a Martin gitárokat akarták lemásolni a japánok. Ugyanolyan faanyagokat használtak, lemásolták a formát és a technológiát és láss csodát, sikerült nekik. Mivel hasonló anyagú és minőségű gitárokat csak félmillió feletti árkategóriában lehet újonnan kapni, ez a hangszer pedig nem eladható annyiért mert ma már nem igen ismert a márka, ez már örökre velem marad. Ráadásul ennek már lelke van, összenőttünk hiszen több mint húsz éve élünk együtt.

Szereltettem bele egy AER AK-15 jelű elektronikával, mely tartalmaz egy piezzot és egy belső, mikrofont. A master hangerő és a mikrofon külön hozzákeverésére szolgáló kettős potméter egység a hangnyílás felső, alsó peremén rejtették el. Szépen visszaadja a gitár hangját, talán a két potméter lehetne valahol máshol, mert a hangnyílásba kotorászva az elején eltévedtem, A 9 V ellem csere kimondottan macerás. Igazán nem tudom, van-e jobb és praktikusabb megoldás egy ilyen vintage akusztikus gitár elektroakusztikus átalakításához.


Legutóbb Szörényi Levente kezében láttam egy hasonlót a sziget koncerten.

Ajánlom, ha valahol találkozol egy eladó TF Moriss-al tedd rá a kezed vagy szólj nekem!




Ibanez AEG-10 





A Yamaha Silent előtt ez volt az utazó hangszer.  Gyakorlásra kiválóan alkalmas. Erősítés nélkül szerény akusztikus hangja van. Szállodákban nem zavartam vele a szomszédszobában lévőket.


Yamaha SLG 100 Silent Guitar





Ezt a hangszert nagyon kitalálták a Yamahánál, mert egészen kiváló a nyaka és megmagyarázhatatlan mitől ennyire élvezhető a hangja. Fishman Aura effekttel használva akár színpadképes is lehet. Jellemzően utazások során fejhallgatóval használom. Kicsit rossz érzés a sok műanyag és a test rezgésének a hiánya, de nagyon élvezetes gyakorló partner.







 

Migma jazz gitár a hatvanas évekből

Már egy ideje keresgéltem egy olyan hangszert, amelyik legalább annyi idős mint én. Levelezgettem, próbálgattam itt-ott hangszereket, de egyik sem fogott meg igazán. Ezt a hangszert úgy vásároltam, hogy nem volt lehetőségem kipróbálni, csak képen láttam. Egyelőre úgy tűnik mégsem volt tévedés. Igaz, kell rá költeni, de apró lépésekben haladva, majdcsak elkészül egyszer. Tivadar a Vintage 52-ben, gyorssegélybe részesítette. Szerelünk bele egy jó hangszedőt, azután barátkozunk egy ideig. Ha beválik, akkor kap egy új bundozást és elgondolkodom még egy két apró fejlesztésen. Természetesen úgy, hogy a vintage jellegét megőrizze. Egyelőre kicsit szokatlan az egész, de ígéretesen indul a viszonyunk... Az akusztikus hangja igazán meggyőző, a nyaka kicsit vastagabb mint amit megszoktam, de csak az első félórában volt kényelmetlen. A képeket még az előző tulajdonos készítette, de annyira jól sikerültek, hogy nem készítettem újakat.