Erősítők


Bose L1
B



Schertler Unico akusztikus erősítő 


 























Pár éve szolidan beneveztem egy Roland AC 60-ra, és tulajdonképpen elvoltam vele. Nagyon könnyen hordozható és szép tiszta hangja van, de éreztem, van ennél hitelesebb, életszerűbb is.

Alapvetően AER erősítőre vágytam. Mert azt számtalanszor láttam, hallottam, próbáltam és kifogástalan a hangja, viszont az ára is arányban van a minőségével. Kerestem a jó vételt a használt hangszer piacon, de nem találtam.

Majd betévedtem a Stageshop-ba , és ott sokkminden eldőlt. Egyrészt eldöntöttem, hogy mindig benézek ha valamire szüksége van, mert annyira zenészközpontú a kiszolgálás, hogy ilyet csak ritkán tapasztaltam bárhol jártam a világban. Mindent ki lehet próbálni, az eladó felkészült, figyelmes, őszinte.

Ott láttam először az Unico és David erősítőket a Schertler-től.
Nagyon meggyőző volt a hangjuk, pontosabban, hogy nincs egyéni hangjuk, hanem pontosan azt erősítik ki amit akusztikusan is hallok. Hasonlóan az AER erősítők erényeihez.


Mivel három utas a gitárhangzás amivel kísérletezem, az Unico-ra esett a választásom. Óvatos duhaj vagyok és nem szeretek autónyi cuccot behurcolni a hangszerboltba, megkérdeztem: Lehetséges az a megoldás, hogy kifizetem és elviszem az erősítőt, és ha nem tetszik visszahozom és visszaadják a pénzt? Nem sokat gondolkodtak a válaszon, így kocsiba be ? próbaterem ? kábelezés ? tekergetés, felvételek készítése következett.

Amikor kipróbáltam hazai környezetbe, nagyon meggyőzött. Egy jó mikrofonnal a kiváló ének és akusztikus hangszer erősítő. Amióta megvan, nem nagyon érdekelnek már más akusztikus erősítők, úgy érzem megérkeztem oda ahová vágytam.

Nagyon jó a hangerő pedál ami sajnos nem tartozéka az erősítőnek, plusz pénzbe kerül. Nekem egy cd lejátszó bemenet hiányzik róla, és lehetne benne több effekt a zengetőn kívül is, de akkor meg nem ennyibe kerülne. A gyári tokba egy kicsit nehezen pakolható, de megszokás kérdése.







HH Electronic IC 100L Combo 




 
















Carvin Nomad 112 



 





















A Carvin Nomad 112 egy nagyon szép kivitelezésű vintage erősítő, jól áll neki a világos sárgás borítás, a barna előlap és a krémszínű csirkefej potigombok. A Vintage Tube széria tervezésénél az elsődleges szempont az volt, hogy 100 százalékig csöves erősítőket hozzanak létre, ezért nem találunk benne IC-ket, FET-eket és tranzisztorokat.


A végfok négy EL-84-es csőből áll. Ezeket akárcsak a korai Vox erősítőkben azért használják mert lágy torzítás mellett is megőrzik a hangok részleteit, feszes mélyeket produkálnak és ideális telítődési jellemzőik vannak. Lehetne beszélni sok technikai részletről, de valahogy ezek mind érdektelenné válnak mikor az ember bekapcsolja a Nomadot és elkezd játszani vele.

A tiszta csatorna nagyon dinamikus és világos, mégsem szúrós a hangja. Az erősítő hátulján található Presence gombbal gyönyörű ragyogást adhatunk a hangjának. Az öt darab 12AX7 előfokcsőnek köszönhetően nincs szükség külső kompresszorra. Akár akusztikus gitárral is használhatjuk annyira természetes a hangzása de a hangerőt 6 és 9 közötti tartományba tekerve szépen felmelegszik a hangja ami kiváló Texas és Chicago Blues stílushoz.


A Reverb azt hiszem az egyik legfinomabb hangzású amit valaha hallottam annak köszönhetően hogy egy speciális hangszínszabályozás révén kiirtották belőle a más erősítőkön sokszor olyan zavaró csengő-bongó uszoda hangot. A torzítós csatorna onnan folytatja ameddig a tiszta csatornával el lehet jutni torzítás terén. Ennek mértékét a Soak (áztat, ázott) feliratú potival lehet szabályozni a majdnem tiszta hangoktól az egészen zsíros, meleg, folyós hangokig.

Szintén jellemző a Nomadra ahogy a Carvin többi erősítőjére is hogy az összes hangszínpoti sokkal nagyobb mértékben szabályoz mint azt más erősítőkön tapasztaltam, de nincsenek befolyással egymás működésére és nem fedik el a gitár eredeti alapkarakterét még egészen szélsőséges beállításoknál sem.


Nagyon jól reagál a gitár hangerejének változtatására, ha lecsavartam vagy halkabban játszottam szépen kitisztult a hangja, gyakorlatilag még csatornát sem kell váltani, de mégis elég érzékeny ahhoz hogy akár single coil hangszedővel is egy kellemesen meghajtott hangzást érjünk el.

Forrás: ZENÉSZ MAGAZIN 






Roland MICRO CUBE 



 























A gyakorló erősítő


A Micro Cube egy 5 wattos hangszórón keresztül szól, a hangfal egy bassreflex nyíláson át közvetíti a mélyebb tartományokat is. A kis doboz mindenestül 3,3 kg súlyú. Nagyon praktikus, hogy egy műbőrből készült fület is szereltek rá, így könnyű hordozni. A Micro Cube érdekessége, hogy 6 db AA típusú ceruzaelemről is tud működni. Ilyen tekintetben akár az utcazenészek álma is lehetne, ha kissé nagyobb lenne a teljesítménye. Egyébként pedig egy 9 voltos AC adapterről használható a hálózatról, ezt adják az erősítővel.

A kezelőszervei a vintage erősítőkhöz hasonlóan a hangfaldoboz tetején egy kis mélyedésben helyezkednek el. Elektronikai szempontból az előerősítő fizikai modellezés elvén működik, végfokozata tranzisztoros. A Micro Cube esetében is a COSM modellező algoritmust használják a hangzások előállítására. Az erősítő alkalmas elektromos és piezós akusztikus gitárok, valamint dinamikus mikrofon csatlakoztatására is. Találunk egy beépített egyszerű A, Ab vagy G hangot adó hangolót, amivel a hangvillákhoz hasonlóan tudunk hangolni. Manapság, amikor már egy kromatikus digitális hangoló fillérekből, miniatűr nagyságban is elkészülhet, kár, hogy nem egy ilyen eszköz került az erősítőbe. Talán az növelte volna a használati értékét.


A hangszínszabályzást egyetlen potméterrel megoldották, hasonlóan a táskarádiókhoz, egyik állásában mély, a másikban magas hangszín emelése van.

A Micro Cube rendelkezik egy beépített digitális effekt panellel is. Beállíthatunk chorus, flanger, phaser és tremolo effekteket egyetlen potméter elforgatásával, ami az effekt intenzitását is szabályozza egyben. Egy másik potméterrel visszhang vagy zengető iktatható be a hangláncba. Az effekt potméterek alaphelyzetében az effektek kikapcsolt állapotban vannak. Mivel az EFX és a delay/reverb szekció külön is működik, így kombinálhatjuk is őket beállítástól függően ízlésünk szerint.

Az erősítő hangmodelljei tartalmaznak tiszta és torzított hangszíneket. Van egy Acoustic program, ez a legszélesebb sávú és egyben legtisztább hangszín. Ezt követi a JC Clean Clean, a legendásan tiszta hangú Roland JC100 emlékére készített modell és egy Black Panel névre keresztelt vintage tiszta hangszín. A torzított tartományban egy kissé a Vox-ra emlékeztető British Combo, a Marshallra emlékeztető Classic Stack és a Mesa Boogie-re emlékeztető R-fier beállításokat találhatunk. Van egy gain és egy master hangerőszabályzó potméter is. A bemeneti jack aljzatot a doboz tetején helyezték el.

A hátlapon találjuk a ceruzaelemek tartóját, a bekapcsoló nyomógombot, valamint egy pótkimenetet és egy felvételre vagy fejhallgató csatlakoztatására alkalmas jack aljzatot. Ez a kimenet használható házi stúdióban a demo gitártrackek felvételére is. Az aux bemenetet 6,3 mm-es jack és egy minijack aljzatban is kiépítették, ide CD-játszót vagy más hasonló műsorforrást csatlakoztathatunk.

Az erősítő ideális gyakorlóeszköz, nem hangos, de élvezhető hangminőséggel szól. Az effektek minősége is bőségesen megfelel erre a célra. Különösen jónak tartom a torzítós hangszíneket. A Roland Micro Cube minden fontosat tud, könnyű és kompakt, kis helyen is elfér.

Szabó Sándor

Forrás: ZENÉSZ 2004. május




Nivs T2